حذف فعالین اقتصادی از بازار

دعوت فعالین اقتصادی ایران به بازاندیشی و انتقاد از خود

دعوت فعالین اقتصادی ایران به بازاندیشی و انتقاد از خود

اقتصاد ایران از یک اقتصاد « نفتی ؛ بازرگانی » در حال تبدیل به یک اقتصاد « گازی ؛ کشاورزی » است ، قبلا نفت صادر می شد و پول نفت را عمدتا بین مردم کلان شهر ها تقسیم می کردند و مردم شروع می کردند از هم خرید کردن ، تهران چیزی بیش از این نبود ، یک بخش خدماتی که مرتبط با صادرات نفت بود در کنار اقتصاد « نفتی ؛ بازرگانی » فعال بود .

اکنون دیگر نفت صادر نمیشود لذا اقتصاد «نفتی ، بازرگانی » دیگر وجود ندارد اما معادل همان میزان که نفت تولید می کردیم گاز تولید می کنیم یعنی گاز ، جایگزین نفت شده است . هیچ تغییر دیگری رخ نداده  است ؛ بارندگی هم برای سومین سال از میانگین ۵۰ ساله ۴۰ درصد بیشتر است .

خبر نشاط آور اینکه بارندگی در فلات مرکزی ۱۰ درصد و در شرق ایران ۳۲ درصد از سال قبل که خیلی سال پربارانی بود بیشتر است که من را به وجد می آورد و حال ام را حسابی خوب می کند.

اقتصاد « گازی ، کشاورزی » جایگزین اقتصاد « نفتی ، بازرگانی » شده است البته بخش خدماتی مورد نیاز اقتصاد « گازی ، کشاورزی » اصلا مثل بخش خدماتی « نفتی ، بازرگانی » نیست و یک بخش خدماتی کاملا متفاوت است تاکید می کنم یک بخش خدماتی جدید با تخصص جدید مورد نیاز است .

۸۰ درصد مهارتی که ایرانیان دارند به درد اقتصاد « نفتی ، بازرگانی » می خورد و با این مهارت در یک اقتصاد « گازی ، کشاورزی » نمی توان پول درآورد لذا ۸۰ درصد مهارت ها دیگر به درد نمی خورد .

این ۸۰درصدی که فاقد مهارت برای پول درآوردن اند به دو دسته تقسیم شده اند ۴۰ درصد شان می خواهند از محل زیان ۴۰ درصد دیگر پولدار شوند ، یک بازی گولدکوئیستی ، در شرکتهای گولدکوئیستی ، سود یک نفر از محل زیان دیگری تولید میشود .در ایران چهل درصد به زیان چهل درصد دیگر ، وارد یک بازی با حاصل جمع مثبت صفر شده اند . فضای تلگرام تبدیل به تریبونی شده که چهل درصد از محل ناآگاه نگهداشتن چهل درصد دیگر پولدار شوند.

بیست درصد دیگر که جذب اقتصاد « گازی ، کشاورزی » شده اند دارند پول ؛ پارو می کنند .

هشتاد در صد جمعیتی که در فضای مجازی اند فاقد مهارت برای پول درآوردن اند .

متخصص « روان شناسی بازار » در تیم تحقیق ٩ نفره می گفت شخصیت آدم ها ده سال یکبار تغییر می کند و هر کس تبدیل به آدم دیگری میشود.

من به او گفتم که نبض بازار هم ده سال یکبار تغییر می کند و اکنون نبض بازار تغییر اساسی کرده و بدنه فعالین اقتصادی متوجه شرایط جدید نیستند.

متخصص « روان شناسی بازار»  تیم تحقیق گفت چقدر شخصیت بازار ایران شبیه انسان های آنست .

استراتژی ثروتمندان جهان یک چیز است :مخفی کردن توانایی و به انتظار نشستن .

استراتژی بیزینس تلگرامی ایران چهار چیز است :

یک – بیان توانایی ها با صدای گوشخراش و انتظار نتیجه داشتن تا فردا صبح ساعت یازده .

دو- بدون توجه به منافع عمومی و آشکارا در جهت منافع فردی و در ضدیت با منافع عمومی ؛ می خواهند ثروتمند شوند و هیچ پرده پوشی و ابایی هم ندارند که با این ادبیات حرف بزنند .

سه – تحلیل های سیاسی و اقتصادی آنها با سرزنش کردن شرایط عمومی آغاز میشود و با بیان اینکه اوضاع اینقدر که می گویند بد نیست بلکه بدتر از این است به پایان می رسد ، ۹۹ درصد تحلیل ها بر همین دو ستون استوار است لذا همه تحلیل ها شبیه به هم و تکراری است .

چهار – در گفتگو با هم نیز به سرعت به تفاهم می رسند وقتی مقصر شرایط عمومی است و دو نفری که با هم بحث می کنند مقصر نیستند سریعا در بحث با هم به تفاهم می رسند .

پاسخ من به کسانی که شرایط را سرزنش می کنند این است ؛ شرایط آسان تر نمیشود شما باید بهره ور تر شوید .

منتظر شرایط مناسب نباشید : هیچ چیز اتفاق نمی افتد مگر اینکه باعث اتفاق افتادن آن شوید.

کسانی که فاقد مهارت برای پول درآوردن اند اما پول دارند  برای خودشان یک بیزینس راه انداخته اند و دارند از پول ، پول در می آورند .

متخصص روان شناسی بازار پرسید چه حیوانی را دوست دارید گفتم گرکدن را ، گفت چرا ، گفتم چون تنها سفر می کند ، از پاسخ من متعجب شد اما متاسف نشد.

متخصص بازار پرسید دوست داری مخاطب آخرین جمله مقاله چه کسی بود ؟  گفتم کسی که معنی حرف‌های نزده‌ مان را بهتر از خودمان بفهمد ، گفت صمیمیت او بود که می گفتی با این مقاله حرف نگفته باقی نمانده است.

متخصص « روان شناسی بازار »تیم تحقیق گفت چرا مقاله های ما مثل فیلم های کیمیایی پایان باز دارد ؟ سئوال را با سئوال پاسخ دادم گفتم جمله شما خبری است یا سئوالی .

دیدگاه شخصی محمد حسین ادیب