آثار افزایش نرخ ارز

چگونه ارز را آنالیز کنیم

چگونه ارز را آنالیز کنیم؟

قیمت دلار در بازار جهانی از سال ١٩٩٠ تاکنون  ١٩ بار نوسان شدید رو به بالا و در مرحله بعد « رو به پایین » داشته است .

طی سی سال نوزده نوسان شدید ؛ یعنی بطور متوسط هر ١٨ ماه یک نوسان تند .

هر نوسان تند هم در درون خود ، دو نوسان معکوس دارد ، وقتی گفته میشود روند نزولی است یعنی سه بار کاهش و دو بار افزایش .

وقتی گفته میشود روند صعودی است یعنی سه افزایش و دو کاهش .

همه نهاد های معتبر بین المللی مثل بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول ، فدرال رزرو و … پیش بینی خود در مورد ارز ، سهام و مسکن را هر سه ماه یکبار مورد تجدید نظر صعودی یا نزولی قرار می دهند .

بر اساس استاندارد موسسه رتبه سنجی شیکاگو ( فیفای موسسات تحقیقاتی) ، شرایط هر چهار ماه یکبار تغییر می کند و موسسات تحقیقاتی باید تحلیل های خود را هر سه ماه یکبار در خصوص ارز ، مسکن و سهام متناسب با تغییر شرایط ، بروز کنند .

بر اساس استاندارد شیکاگو ، ٢٠ عامل بر نرخ ارز ، ده عامل بر نرخ مسکن و ۵٠ عامل بر ارزش سهام موثر است که هر ٨٠ عامل ممکن است طی سه ماه تغییر کنند لذا موسسات تحقیقاتی باید تغییرات ٨٠ گانه را ٩٠ روز یکبار بروز کند .

طی سه ماه گذشته هر ٢٠ عامل موثر بر نرخ ارز در کانال تشریح شد ، در لیست هفتگی بورس هر ۵٠ عامل اندازه گیری و تحلیل میشود .

اگر ٢٠ عامل بر نرخ ارز موثر بود بحث ساده بود ، اشکال از آنجا شروع میشود که عامل اول می گوید دلار گران میشود و عامل دوم می گوید ارزان می‌شود ، عامل سوم می گوید دلار ارزان می‌شود و عامل چهارم زیر گران شدن خط میشود و این روند ١٠ بار تکرار میشود و خواننده گیج میشود و ما را به چند پهلو حرف زدن متهم می کند در حالیکه ماهیت بحث ده پهلو هست.

اشکال دوم این است که بعضی از عوامل که تغییر کند مثل رشد نقدینگی ، بر ٧٩ عامل دیگر اثر می گذارد و تحلیل آنها را باید تغییر داد. بعضاً تغییر یکی مساوی است با تغییر همه .

اشکال سوم این است که آنالیز بعضی عوامل مثل «معاملات سالانه بورس » ابر کامپیوتر می خواهد که ما مجبور شدیم تهیه کنیم .

اشکال چهارم این است که وقتی اینترنت قطع میشود کار ها دستی میشود در ١۵ روزی که اینترنت قطع بود خدمات دهی ما قطع نشد.البته سه شب تیم تحقیق تا صبح بیدار بودند تا لیست بورس در غیاب اینترنت تهیه شد .

اشکال پنجم :سیستم دیجیتال ما نسبت به تغییر نام شرکت بورسی هوشمند نبود و وقتی نام یک شرکت تغییر کرد دادن لیست هفتگی بورس ناممکن شد و مجبور شدیم همه کار را دستی کنیم تا بعد از ١٢ ساعت علت را کشف کردیم (کسی تا صبح نخوابید) ، البته سیستم را نسبت به این نکته هوشمند کردیم اما هر دو هفته یکبار اتفاقاتی می افتد که اخلال ایجاد می کند.

بر اساس استاندارد فیفای موسسات تحقیقاتی ، تحلیل های قیمتی در خصوص ارز ، سهام و مسکن حداکثر سه ماه اعتبار دارد و بعد از سه ماه نباید مبنای تصمیم گیری و تحلیل قرار گیرد چون شرایط تغییر کرده است خوانندگان به این نکته دقت کنند. برای تحلیل شرایط سه ماه بعد نمیشود به تحلیل سه ماه قبل استناد کرد. همه تحلیل های قیمتی کانال محمد حسین ادیب ، در خصوص ارز ، سهام و مسکن پس از سه ماه فاقد اعتبار اعلام میشود. وقتی نقدینگی سه ماه یکبار تغییر چشمگیر دارد تحلیل متعلق به حجم سابق نقدینگی ، برای نرخ موجود ارز ، نافذ نیست .

هر کس در تحلیل ارز ، سهام و مسکن به تحلیل نویسنده ای با طول عمر بیش از سه ماه استناد کرد تحلیل روز آن نویسنده را جویا شوید یا نویسنده بروز نبوده یا ناقل .

ما خودمان تحلیل های سه ماه قبل مان در مورد ارز ، سهام و مسکن را قبول نداریم. شرایط تغییر کرده است.

دوران اعتبار ٨٠ درصد تحلیل های کانال که در خصوص « نحوه تاسیس کسب و کار جدید و اداره بهینه تر کسب و کارهای موجود » است یک سال اعلام میشود .

محمد حسین ادیب