سپرده گذاران كاسپين

تحليل رفتار سپرده گذاران كاسپين

سپرده گذاران كاسپين

طبق قانون فقط سپرده های كمتر از صد ميليون تومان ، بوسيله بانك مركزی ضمانت ميشود ، هيئت دولت پنج سال قبل با مصوبه ای ، بيمه سپرده های كمتر از صد ميليون تومان بوسيله بانك مركزی را مجاز دانست.

در همه جای دنيا سپرده ها از حد معينی بيشتر بوسيله بانك مركزی ضمانت نميشود، در اروپا حد آن ١٥٠ هزار دلار است ، در بقيه دنيا هم شبيه اروپاست ، در دنيا فقط سپرده های خرد بوسيله بانك مركزی بيمه ميشود.

در ايران بانكها و حتی موسسات غير مجاز، تقريبا معادل سپرده های كمتر از صد ميليون تومان ، وام خرد داده اند و وام های خرد تا ٩٥ درصد وصول ميشود و معوقه جدی ندارد لذا نظر به اينكه سپرده خرد به وام خرد تبديل شده اساسا مشكلی ندارد كه كار به دخالت بانك مركزی كشيده شود، سپرده گذاری كمتر از صد ميليون تومان ، ايمن ترین سرمايه گذاری در كشور است ،خيال مردم كاملا راحت باشد.

اما سپرده گذاری بالای صد ميليون تومان در بانك ها و موسسات ، تضمين بانك مركزی را ندارد و ماهيت شبيه سهام در بورس را دارد ممكن است يك شبه نصف شود ، هيج كس هم مسئول نيست ، در همه دنيا هم همين گونه است.

سپرده گذاران كاسپين با اظهار اينكه اين موسسه ضمانت بانك مركزی را دارد لذا بانك مركزی مسئول است بی اطلاعی خود از قانون و عرف بانكداری در جهان را اثبات می كنند.

اظهار اينكه بانك مركزی مسئول سپرده بالای صد ميليون تومان موسسه كاسپين است زيرا مجوز آن را داده، درست مثل اين است كه گفته شود وزارت صنايع مسئول پرداخت زيان كارخانه ايست كه سهام آن در بورس سقوط كرده چون مجوز تأسيس آن را صادر كرده است.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید