برنده ها و بازنده ها کیانند و چرا ؟

برنده ها و بازنده ها کیانند و چرا ؟

✍️محمد حسین ادیب

سخن سال :
تغییر الگوی مصرف –
نرخ جدید ارز باعث تغییر الگوی مصرف جامعه شده است طبقه ٣ و ٢ تلاش می کنند همان رفاه سال ٩۶ را با یک چهارم قیمت های امروز تامین کنند و در این زمینه ٨٠ درصد موفق بوده اند و ٨٠ درصد با این الگو خرید می کنند

تغییر رفتار فعال اقتصادی :
فعال اقتصادی که توانسته باشد با محصول خود رفاه سال ٩۶ را با قیمت های یک چهارم سال ٩۶ تامین کند ٨٠ درصد فروش را در اختیار گرفته است

نتیجه گیری :
٢٠ درصد طبقه ٣و ٢ و ۵٠ درصد فعالین اقتصادی نتوانسته اند خود را با الگوی بالا تطبیق دهند ، ٢٠ درصدی که الگوی مصرف آنها چسبندگی دارد به شدت احساس می کنند رفاه آنها سقوط کرده است و ۵٠ درصدی که خود را با الگوی جدید مصرف تطبیق نداده اند جز اخراجی های از بازارند و خرج شان بیشتر از دخل شان است

طبقه سه ایران داشتن یک واحد مسکونی شخصی را اولین الویت خود می داند و مهم ترین پس انداز آنها طلاست الگوی ٧٠ درصد مسکن و ٣٠ درصد طلا برای طبقه سه و ٢ الگوی مطلوبی است

در اولین مقاله ای که در کانال تلگرام محمد حسین ادیب قرار گرفت ( در آبان ٩۶ )اظهار شد هیچ چیز به اندازه ارز و واحد های مسکونی کوچک متراژ گران نمی‌شود این الگو برای طبقه سه و دو همچنان جذاب است

در طبقه ٢ و ٣ کسانی که از این الگو فاصله گرفتند در مقاطعی احساس برنده بودن داشتند اما نهایتا بازنده شدند

بازنده کسانی بوذند که در کوتاه مدت آمار علیه این الگو بود و از آن فاصله گرفتند

به عنوان مثال در یک سال گذشته خریداران طلا در مقایسه با تورم ۴۴ درصدی کالا و خدمات فقط ۵ درصد ، سود کرده اند اینجا آمار علیه این تحلیل است