سقوط پنجاه درصدی قيمت املاك تجاری

تحریم جنبه سمبلیک دارد ؛ جدی نگیرید

مصاحبه با محمد حسین ادیب : تحریم جنبه سمبلیک دارد ؛ جدی نگیرید ( قسمت دوم )

شرایط عمومی اقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ادیب : 90 درصد صادرات غیر نفتی ایران در عمل صادرات انرژی است و قیمت نفت دو برابر سال قبل است و این به دو برابر شدن ورود ارز به اقتصاد ایران منجر می شود. اقتصاد ایران بیشتر از آنچه که تابع تحریم باشد تابع قیمت نفت است. همچنین معتقد است که تحریم جنبه سمبلیک دارد و ایران به جای صادرات نفت خام به سمت صادرات محصولات نیمه صنعتی حرکت کرده است.

تحریم را چگونه می بینید ؟

ادیب : صادرات ایران در سال گذشته در حالی که متوسط قیمت نفت ٣5 دلار بود بالغ بر ٣٩ میلیارد دلار بود و علت پایین بودن صادرات؛ پایین بودن قیمت نفت بود و نه تحریم. دو برابر شدن صادرات در چهار ماهه اول سال به سبب کاهش تحریم نبود به سبب افزایش قیمت نفت و دو برابر شدن صادرات غیر نفتی در ظاهر و دو برابر شدن ارزش صادرات مشتقات نفت و انرژی بود.

ولی صادرات نفت تحریم بود ؟

ادیب : با آمار بانک مرکزی سال ١٣٩٩ در اوج تحریم ایران ٢١ میلیارد دلار صادرات نفت ، گاز ، میعانات ، فرآورده نفتی و میعانات گازی داشته است البته با متوسط قیمت نفت ٣۵دلار با قیمت های موجود صادرات دو برابر می شود.

• ایران به جای صادرات نفت خام، محصولات نیمه صنعتی صادر می کند

پتروشیمی در این آمار نیست ؟

ادیب: ایران دو سوم محصولات پتروشیمی را صادر می کند و برای تولید پتروشیمی معادل یک میلیون بشکه خوراک مصرف می کند که شامل گاز ، نفت سفید ، میعانات و دیگر انواع خوراک است. این باید به آمار قبل اضافه شود. اگر پتروشیمی و فولاد هم در زمره مشتقات انرژی محاسبه شود صادرات مثل قبل از تحریم است. فقط تفاوت قضیه این است که صادرات نفت با صادرات فرآورده های میانی جایگزین شده که بسیار هم خوب است. ایران به جای صادرات نفت خام، محصولات نیمه صنعتی صادر می کند.

• تحریم جنبه سمبلیک دارد

پس تحریم در این وسط چه می شود؟
ادیب : تحریم جنبه سمبلیک دارد.

یعنی حتی معتقدید تحریم بانکی نیز وجود ندارد ؟
ادیب : تاجر ایرانی برای واردات از هند اگر حرفه ای باشد یک ممیز سه دهم درصد هزینه اضافی پرداخت می کند و اگر غیر حرفه ای باشد دو درصد. کالا در مدت پنج روز از هند با وجودی که در جبل علی تخلیه و مجددا بارگیری می شود در بندرعباس است. واردات کالا از ترکیه به ایران یک ماه زمان می برد، با وجود تحریم. کالا از هند 5 روزه به ایران می رسد. تحریم فقط یک زمان اضافی ( تخلیه کالا در جبل علی و مجددا بارگیری کردن و یک هزینه اضافی به میزان دو درصد برای ایران ایجاد می کند. هزینه اضافی و زمان اضافی در همین حد است که گفته شد یعنی تقریباً هیچ)