کنار آمدن ایرانی با دوفقره کلیدی

چرا نفت افزایش قیمت یافت؟

چرا نفت افزایش قیمت یافت ؟

بین قیمت نفت و تراز بانک مرکزی آمریکا رابطه وثیق وجود دارد.

در فروپاشی مالی غرب در سال ٢٠٠٨ قیمت یک بشکه نفت از ١٠۵ دلار و البته مدت کوتاهی ١۴٠ دلار به ٣۵ دلار سقوط کرد.

از ماه ٩ سال ٢٠٠٨ فدرال رزرو سیاست انبساطی پولی در پیش گرفت، سیاست انبساطی پولی بانک مرکزی آمریکا به معنای پمپاژ پول به اقتصاد جهانی است ، سیاست انبساطی پولی فدرال رزرو را با تراز بانک مرکزی آمریکا می توان فهمید ، هر چه تراز بیشتر شود به معنای پمپاژ دلار بدون پشتوانه به اقتصاد است هر چه دلار بدون پشتوانه به اقتصاد بیشتر تزریق شود مواد خام و از جمله نفت گران میشود، البته قیمت نفت به عوامل دیگری نیز وابستگی دارد اما نقش سیاست انبساطی پولی آمریکا تعیین کننده است .

تراز بانک مرکزی آمریکا از ٩٠٠ میلیارد دلار در ماه ٩ سال ٢٠٠٨ شروع به افزایش یافت و به ۴۵٠٠ میلیارد دلار در سال ٢٠١۵ افزایش یافت در این فاصله متناسب با افزایش تراز ، قیمت نفت هم از بشکه ای ٣۵ دلار به ١٠۵ دلار افزایش یافت .

یک ماه بعد از آنکه فدرال رزرو به صورت قاطع اعلام کرد که سیاست انبساطی پایان یافته و دیگر پول به اقتصاد تزریق نمی کند قیمت نفت در سال ١٣٩٣ به بشکه ای ۵۵ دلار سقوط کرد واکنش سنگین بازار نفت نسبت به اعلام پایان پمپاژ پول به اقتصاد آمریکا ، تامل برانگیز ارزیابی میشود.

در اوایل ریاست جمهوری ترامپ که فدرال رزرو سیاست انقباضی در پیش گرفت و تراز از ۴۵٠٠ به ٣٧۵٠ میلیارد دلار کاهش یافت قیمت نفت به حداقل سقوط کرد .

فدرال رزرو مجددا سیاست انبساطی در پیش گرفت و تراز به ۴١۵٠ صعود کرده و نفت دارد قیمت های در مقایسه با گذشته بالا را تجربه می کند .

قیمت نفت در آینده به تداوم یا بازگشت سیاست انبساطی پولی آمریکا بستگی دارد.

به غیر از نفت حداقل ۴ عامل دیگر به نوسان قیمت نفت می انجامد اما نقش سیاست انبساطی آمریکا ، تاثیر گذار تر است .

محمد حسین ادیب