افزایش نرخ شرکت ها

شرکت‌ها چه میزان در سال جاری می توانند قیمت را افزایش دهند

شرکت‌ها چه میزان در سال جاری می توانند قیمت را افزایش دهند ؟

✍️محمد حسین ادیب

جلسه مشاوره دیروز در یک کارخانه که من ٧ سال است مشاور آن هستم به جای ٢ ساعت ، ١٠ ساعت به درازا کشید

حرف من این بود که بازار کشش افزایش قیمت ندارد و اگر متناسب با افزایش نرخ ارز و دستمزد ، قیمت افزایش یابد از بازار حذف می شویم و محصول را نمی خرند و با افزایش قیمت ، رقیب که افزایش قیمت نمی دهد سهم ما را می گیرد

استدلال بخش مالی این بود که اگر افزایش قیمت متناسب با وزن افزایش نرخ ارز و دستمزد ، اعمال نشود کارخانه وارد فاز زبان دهی میشود و دیدگاه مدیر عامل این بود که اگر کارخانه وارد فاز زیان دهی شود گزینه تعطیل ، بررسی شود

من پیشنهاد کاهش هزینه را داشتم و برای کاهش هزینه دو گزینه روی میز بود ، افزایش تولید که به سبب افزایش نرخ ارز و عدم افزایش متناسب قدرت خرید ، مصرف کالاهای ارز محور ، امسال ٢٠ درصد کمتر از پارسال است و فروش در سطح سال قبل به منزله افزایش ٢٠ درصدی فروش است لذا گزینه افزایش تولید ، عملی نیست و گزینه کاهش هزینه باید در دستور کار قرار گیرد

پیشنهاد من : به میزانی که کارخانه سال قبل حقوق پرداخت می کرد ، پرداخت امسال در سطح سال قبل باشد و به میزانی که حقوق بیشتر پرداخت میشود پرسنل تعدیل شوند یعنی حقوقی که بیشتر پرداخت میشود با کاهش نیرو خنثی شود ، این پذیرفته شد اما مشکل را حل نمی کرد ، در این صورت کارخانه ٣ درصد زیان می کرد ، اقدامات بیشتری باید انجام می شد

دیدگاه مدیر عامل این بود که اگر کارخانه وارد فاز زیان دهی شود بهتر است تعطیل شود

من دنبال راه سومی بودم ، نقطه ای را باید می یافتیم ، که کارخانه زیان نکند ( سود نمی خواهیم ) ، سهم بازار کاهش نیابد ( افزایش قیمت منجر به واگذاری سهم بازار به رقیب نشود ) و یک سری از اقلام هزینه کاهش یابد و البته هزینه تبلیغات هم دو برابر شود ( بدون تبلیغات حفظ سهم بازار ممکن نیست )

اینکه چه اقلام هزینه باید کم شود و به بهره وری آسیب نرسد ، بحث آسانی نبود ، سناریو های کاهش هزینه که با عدد و رقم طرح می شد به سبب آثار منفی جدیدی که ایجاد می کرد ، مورد قبول واقع نمی شد

?بالاخره به این نقطه رسیدیم که قیمت ۵ درصد افزایش یابد و در ٧ مورد هزینه مورد ارزیابی نزولی قرار گیرد.