فاز جدید اقتصاد

چگونه ۴۶ میلیارد دلار گم میشود

چگونه ۴۶ میلیارد دلار گم میشود ؟

سالانه ٢٨ میلیارد دلار سوخت ( گاز ، نفت کوره و گازوئیل ) به نیروگاهها بابت تولید برق تحویل میشود که دلار آن ٢٠٠ تومان است .

اگر قبض برق خانه شما ماهانه ۵٠ هزار تومان است به نرخ روز دلار،  قبض  برق خانه شما در ماه بدون یارانه باید ۶٧ برابر باشد یعنی ماهانه به جای ۵٠ هزار تومان باید سه میلیون و ٣۵٠ هزار تومان بابت هزینه برق پرداخت کنید .

محاسبه فوق در صورتی صحیح است که نرخ روز دلار صحیح باشد ‌.

سالانه ارزش گاز خانگی ١٨ میلیارد دلار است که دلار آن ۴٠٠ تومان محاسبه میشود .

اگر قبض گاز خانه شما ماهانه ١٠٠ هزار تومان است با نرخ موجود دلار ، قبض گاز شما باید سه میلیون و ٣٠٠ هزار تومان باشد .

مجموعا سالانه ۴۶ میلیارد دلار انرژی صرف نیروگاهها و گاز خانگی میشود که با استاندارد جهانی سه چهارم آن اضافی است یعنی سالانه ٣۴ میلیارد دلار انرژی را تلف می کنیم .

٣۴ میلیارد دلار معادل صادرات یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت در روز است .

وقتی در مقاله ای عنوان شد که ایران دیگر گاز محور است و نه نفت محور و تولید گاز جایگزین تولید نفت شده است و به میزانی که نفت کمتر صادر میشود گاز بیشتر تولید میشود ، ممبر ها در بخش اینستاگرام کانال محمد حسین ادیب این پرسش را طرح کردند که پس پول گاز چه میشود ؟

تحویل بگیرید ؛ ارزش گاز تولیدی در کشور ١٣٢ میلیارد دلار است فعلا این صورت حساب ۴۶ میلیارد دلار آن که سه چهارم آن به ثروت تبدیل نمیشود.

٢٧ میلیارد دلار ارزش صادرات کشور با دلار نیمایی است که دلار آن حدود ١٢ هزار تومان به فروش می رسد .

٢٧ میلیارد با دلار ١٢ هزار تومان ، ٢٨ میلیارد با دلار ٢٠٠٠ تومان و ١٨ میلیارد با دلار ۴٠٠ تومان به فروش می رسد جمع سه حوزه ۷۳ میلیارد دلار  ميشود .درآمد واصله بابت سه حوزه ٣٣۶ هزار میلیارد تومان و نرخ متوسط دلار ۴ هزار و ۶٠٢ تومان است .

چهار هزار و ۶٠٢ تومان نرخ متوسط فروش دلار سه فقره فوق چه پیامی دارد ؟ این را باید چگونه تفسیر کرد ؟

بقیه مقاله به وسیله محمد حسین ادیب اجازه انتشار نیافت با این استدلال که مخاطبین و مردم و نه دولت ظرفیت شنیدن ادامه مطلب را ندارند . محمد حسین ادیب در تاریخ ٧ آبان١٣٩١ یکبار این بحث را مطرح کرد و هنوز بوسیله مردم پاسخ این پرسش مورد تمسخر ، استهزا ، شماتت و نقد قرار می گیرد، باید به اندازه ظرفیت مردم تحلیل کرد ، حرفی که بعد از ٧ سال هنوز نتوانید از آن دفاع کنید گفتن ندارد. حداقل پنجاه درصد از انتقادات از پیش بینی های محمد حسین ادیب فقط پاسخ به این پرسش است.

تیم تحقیق محمد حسین ادیب