سرمایه گذاری در بخش مسکن

پاسخ دوم به انتقادات از محمد حسین ادیب در خصوص مسکن

پاسخ دوم به انتقادات از محمد حسین ادیب در خصوص مسکن 

در تهران ٣٢٠ محله وجود دارد و ۵٢ درصد معاملات فقط در ١٧ محله انجام میشود ، این ١٧ محله جز محلات بورسی تهران تلقی میشود .

در آمار معاملات مسکن در تهران باید آمار این ١٧ محله را از بقیه تهران جدا کرد ، این ١٧ محله را باید جدا تجزیه و تحلیل کرد و بقیه محلات تهران را جدا .

آمار این ١٧ محله را نباید با آمار بقیه محلات مخلوط کرد و میانگین آن را به عنوان وضعیت مسکن در تهران مورد قضاوت قرار داد .

در بقیه کشور هم همین گونه است در هر شهری یک سری محلات بورسی وجود دارد که باید جداگانه بررسی شود.

کانال همیشه از سرمایه گذاری در محلات بورسی حتی در اوج رکود ارزیابی مثبت داشته است .

کسی که در محلات بورسی در بخش مسکن سرمایه گذاری می کند واحد مسکونی او را می خرند در محلات غیر بورسی،  باید واحد مسکونی خود را بفروشد.

پنجاه درصد کسانی که در بخش مسکن ورود کرده و گرفتار شده اند مکان را درست انتخاب نکرده اند یا در محلات غیر بورسی سرمایه گذاری کرده اند .

پنجاه درصد باقی مانده از کسانی که در بخش مسکن دچار بحران شده اند « متراژ» را اشتباه انتخاب کرده اند ، آن نوع ساخت در آن منطقه با آن متراژ ، متقاضی ندارد و مسکن روی دست شان می ماند .

کسی که وارد سرمایه گذاری در بخش مسکن میشود باید دو گانه « مکان و متراژ » را درست انتخاب کند و ٩۵ درصد هر دو را اشتباه انتخاب می کنند،  ٩۵ درصد در محله غیر بورسی در متراژی بسیار بالاتر از نیاز بازار ، واحد مسکونی تولید می کنند.

در کشور در محلات بورسی ٢ میلیون واحد مسکونی کم داریم و قیمت در این مناطق همیشه افزایشی است و اگر رشد قیمت متوقف شود توقف رشد ، دوام ندارد .

در کشور ١٠ میلیون واحد مسکونی وجود دارد در مناطق «غیر بورسی و بزرگ متراژ » که برای آن متقاضی نیست و به سختی فروش می رود در این مناطق اگر بخواهید این واحد ها را در هفته آینده به پول تبدیل کنید باید ٢٠ تا ٣٠ درصد زیر قیمت بفروشید تا بخرند.

کانال از سرمایه گذاری و خرید واحد مسکونی در مناطق غیر بورسی و بزرگ متراژ ارزیابی منفی داشته و هنوز بر این نظر اصرار دارد ، اما از سرمایه گذاری در تولید مسکن در مناطق بورسی تهران و کشور ارزیابی مثبت دارد مشروط بر اینکه « متراژ » آن متناسب باشد. کانال از خرید مسکن در مناطق بورسی و در متراژ کوچک ، مشروط بر اینکه بیش از ٣٠ درصد کل سبد دارایی نباشد و ٣٠ درصد دیگر از سبد دارائی نیز ارز پایه باشد ارزیابی مثبت دارد ، یک سوم دارایی فرد باید مسکن و یک سوم ارز پایه باشد و  از این دو در کنار هم ارزیابی مثبت دارد اینکه در سبد دارائی ، طلا و ارز نباشد ارزیابی منفی بوده و همچنان بر این اصرار دارد.

تیم تحقیق محمد حسین ادیب