کاهش سود سپرده و سرمایه گذاری

چه کسانی دارند سرمایه های خرد را فریب می دهند

چه کسانی دارند سرمایه های خرد را فریب می دهند ؟

یک – نود درصد رانت در ایران در دو حوزه بود الف – صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ب – قیمت بالای نفت .

دو- عده ای دست شان تو جیب دولت بود که نفت صادر می کرد ، این رانت به سبب توقف صادرات نفت دیگر وجود ندارد.

سه – درست است که ایران دیگر نفت صادر نمی کند اما بیش از ۹۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران مشتقات انرژی است و با یک سوم شدن قیمت نفت ، ارزش صادراتی کالاهای غیر نفتی ایران به شدت کاهش یافته و دیگر رانتی از این محل وجود ندارد.

چهار- نود درصد رانت در دو زمینه فوق بود که دیگر نیست ، اما فضای مجازی ایران همچنان بگونه ای تحلیل می کند که انگار شرایط عین قبل است .

پنج – ذهن انسان ها چسبندگی دارد و در مقابل تغییر شرایط مثل سابق فکر می کند ، فضای مجازی در تحلیل شرایط چسبندگی دارد و شرایط جدید را جذب و هضم نکرده است .

شش-فضای مجازی بگونه ای تحلیل می کند که انگار روزی دو میلیون بشکه نفت صادر میشود و نفت هم بشکه ای ۶۰ دلار است ، تحلیل در فضای مجازی با نفت ۶۰ دلاری و صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز تطبیق دارد.

هفت – اما رانت خواران همچنان وجود دارند ، رانت خواران به سراغ سرمایه های خرد و کوچک رفته اند . 

هشت – رانت خواران با ناآگاه نگهداشتن سرمایه های خرد ، دارند دارایی های حبابی خود را به چند برابر ارزش ذاتی خود به دارندگان سرمایه خرد می فروشند .

نه – رانت خواران که قبلا دست شان در جیب دولت بود که از محل نفت شارژ می شد و بند ناف شان به نفت ۶۰ دلاری بسته شده بود حالا به سراغ سرمایه های کوچک رفته اند.

ده – در فضای مجازی افراد تشویق میشوند وارد بخش هایی شوند که ماهانه ٢٠ درصد سوددهی دارد ما منکر این سود ها نیستیم ، ما کسی را هم دعوت نمی کنیم وارد این بازار ها نشود .

یازده – حرف ما فقط این است که ریسک آن را قبول کنید و وارد این بازار ها شوید .

دوازده – این سودهای کوتاه مدت  در گام اول با زیان در گام دوم همراه است ، مسئولیت آن را بپذیرید. 

سیزده – وقتی گام دوم فرا رسید طلبکار دولت نشوید که این چه کشوری است ؟

چهارده – رانت خواران هننوز هستند لباس و لهجه شان را عوض کرده اند .

پانزده – رانت خواران قبلا مهمان لوله های نفت بودند و حالا مهمان جیب سرمایه های خرد .

شانزده – آهنگ غالب در فضای مجازی در اختیار کانال های تلگرامی است که تحلیل های تبلیغی برای رانت خوارانی تولید می کنند که با ناآگاه نگهداشتن دارندگان سرمایه خرد دارند رانت خواری می کنند .

چرا در بازار همیشه عده ای نقش قربانی را بازی می کنند ؟

محمد حسین ادیب: این مقاله به این معنا نیست که وارد این بازی نشوید، ورود به این بازی یا عدم ورود به آن تخصص ما نیست ، اصلا آن را بلد هم نیستیم ، اما گام دوم و گام آخر آن را خوب بلدیم ،  پیام این مقاله این است که آنهایی که وارد این بازی شده اند ریسک آن را قبول کنند ، فقط نگویید ریسک ندارد ، کسانی هم که وارد گام اول نمی‌شوند و سود از دست می دهند طلبکار کسی نشوند با مسئولیت خودشان است فرد با انتخاب خود از این سود گذشته است چون جرات  ریسک ندارد .

پس چکیده مطلب دو نکته است اگر وارد بازی شدید و عوض سود کلی هم بدهی ایجاد کردید طلبکار دولت و نهاد های نظارتی نشوید خودتان کرده اید ، اگر هم وارد بازی نشدید بعدا طلبکار کسی نشوید جرات ریسک نداشته اید  ، این سود ها مال کسانی است که ریسک پذیری شان بیشتر از شما بوده است. سود های ۲۰ درصد در ماه مال ادم های ریسک پذیر است.